Przejdź do treści

Krótki opis inwestycji

Budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22 jest inwestycją o znaczeniu regionalnym, jest przewidziana do współfinansowania przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 Uchwała Rady Ministrów nr 110/2022 z dnia 24 maja 2022 r. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę obwodnicy jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną obwodnicę pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu. Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem obwodnicy.

Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.
Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.

Kalendarium

– Zrealizowane – Aktualne – Przyszłe
1. Opracowanie projektów wykonawczych
Data: 13.02.2025
2. Roboty przygotowawcze
3. Roboty drogowe
4. Budowa obiektów inżynieryjnych

Inwestycja obejmuje w szczególności:

  1. Opracowanie Dokumentacji Projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych warunków, uzgodnień, opinii, pozwoleń i decyzji administracyjnych pozwalających na realizację inwestycji
  2. Roboty przygotowawcze
  3. Roboty drogowe w zakresie
    • budowy odcinka obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22 długości 4,180 km,
    • budowy dwóch skrzyżowań typu rondo
    • wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunkówposadowienia dróg i obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności skarp,
    • przebudowy istniejącej sieci dróg publicznych i dróg wewnętrznych będących wkolizji z realizowaną obwodnicą,
    • budowy systemu odwodnienia drogowego,
    • budowy chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo – rowerowych i zatokautobusowych,
    • budowy wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,
    • wykonania organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
  4. Budowę obiektów inżynierskich
  5. Budowę przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej
  6. Przebudowę cieków wodnych oraz istniejących urządzeń melioracyjnych
  7. Wycinkę istniejącej zieleni oraz przeniesienie roślin objętych ochroną
  8. Roboty branżowe związane z przebudową kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury nad i podziemnej
  9. Przebudowę infrastruktury kolejowej w tym: urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń sterowania ruchem, urządzeń telekomunikacyjnych związaną z likwidacją kolizji
  10. Wykonanie urządzeń ochrony środowiska
  11. Wykonanie wszelkich robót związanych z przebudową i rozbiórką elementów kolidujących z inwestycją (w tym budynków i budowli)
  12. Wykonanie pełnej rekultywacji terenów zajętych przez zaplecza techniczne i socjalne, place budowy, drogi na czas budowy i inne
  13. Przywrócenie dróg publicznych użytkowanych przez Wykonawcę w czasie budowy do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy, w tym zimowe utrzymanie
  14. Wszelkie roboty wynikające z konieczności podłączenia obwodnicy do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z remontem nawierzchni dróg przekazywanych samorządom po oddaniu obwodnicy do użytkowania i zmianą organizacji ruchu
  15. Zapewnienie dojazdu do wszystkich działek sąsiadujących z projektowanym pasem drogowym przez cały czas trwania budowy
  16. Wykonanie wszelkich innych robót i opracowań jakie okażą się niezbędne dla zoptymalizowania i zrealizowania inwestycji
  17. Uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji